"We hebben een gedeelde passie voor duurzaamheid en circulariteit"
Interview met Eric van Duiven, KEIM
KEIM, een Ecosexy bedrijf
Eric van Duiven is al sinds 1993 werkzaam in de verfsector. “Ik ben begonnen als magazijnmedewerker bij AKZO NOBEL maar werd al snel als oorspronkelijk laborant bevorderd tot verfmenger. Vanuit die rol kwam ik in contact met klanten en rolde ik als junior accountmanager de buitendienst in. Acht jaar later vroeg Sto Isoned mij om voor hun gevelsystemen de verftak op te zetten. Inmiddels is zit ik anno 2024 al 11 jaar bij KEIM als technisch manager en dan vooral in een adviserende rol”.
Een bijzonder ontstaan
“KEIM is ontstaan in de tijd van Koning Ludwig I van Beieren, bijna 150 jaar geleden in 1878”, gaat Eric verder. “Deze Lodewijk was bevriend met de Koning van Noord-Italië en erg gecharmeerd van kalk-fresco’s. Maar om de fresco’s destijds de Alpen over te krijgen naar Duitsland, was nagenoeg onmogelijk vanwege het grote klimaatverschil waardoor er kleurverschil en kwaliteitsverlies ontstond. Dus Ludwig bedacht een prijsvraag om een verf te ontwikkelen die de eigenschappen bevatte van de originele fresco’s maar dan bestendig tegen de reis. De ultieme duurzame verf dus.
Winnaar van de prijsvraag
De prijsvraag werd gewonnen door Adolf Wilhelm Keim. Helemaal geen verfdeskundige, maar een visionaire wetenschapper met enige scheikundige kennis. Hij ontwikkelde een verf op basis van kaliumwaterglas (het bindmiddel tussen de verf en de ondergrond), de basis die tot de dag van vandaag onveranderd is. In Jip en Janneke taal: zand wordt vloeibaar gemaakt door het geheel eerst te laten smelten bij 1400 Gr. Celsius (waterglasgel) en aansluitend het geheel op te lossen in water onder hoge druk ontstaat het vloeibare waterglas (bindmiddel). Dit aanbrengen op een minerale ondergrond (zoals baksteen of beton) zorgt ervoor dat het gaat verkiezelen waardoor de vloeibare vorm weer een harde vorm wordt. Als je daar in de eerste fase pigment bijdoet ontwikkel je dus ook verf in diverse kleuren. Deze minerale (anorganische) pigmenten hebben alleen het nadeel dat deze niet in alle kleurschakeringen gemaakt kunnen worden. Maar HET grote voordeel ten opzichte van de traditionele organische verven is dat de KEIM-producten nagenoeg ongevoelig zijn voor zonlicht. Hierdoor ontstaat geen verkleuring en kunnen we 20 jaar garantie geven op de muurverf.”
Een Ecosexy bedrijf
Eric vervolgt: “KEIM is dus eigenlijk al bijna 150 jaar ontzettend duurzaam. Er is namelijk nooit iets veranderd aan de samenstelling van het product. We zijn nu ook Cradle to Cradle gecertificeerd, maar dat zijn we eigenlijk al sinds 1878. Vandaar ook dat we wel eens worden weggezet als ‘die geitenwollen club’. Maar we vertellen gewoon het eerlijke verhaal. Dit is nu wel ons voordeel aan het worden, omdat de vraag naar duurzame, gezondere producten enorm toeneemt. Wij gebruiken geen weekmakers en hebben alleen minerale producten zonder kunstmatige toevoegingen. Daar ligt ook onze focus. We noemen ons tegenwoordig dan ook maar een ‘ecosexy bedrijf’. Toch wat leuker dan een geitenwollenclub.”
Kritisch op gebruik van keurmerken
Er komt steeds meer aandacht voor gezonde woningen. “Gelukkig wel”, aldus Eric. “We hebben bijvoorbeeld al jaren het NaturePlus keurmerk, iets wat bijna niemand kent. Het label garandeert dat de productie op milieuvriendelijke wijze gebeurt. Verder zijn er ook allerlei kwaliteitsvereisten en gezondheidscriteria op van toepassing. De keuring van het product gebeurt direct op de samples van het product zelf, zonder toevoeging van eigen data. De analyse doet het keurmerkinstituut volledig zelf en is daarmee volledig onafhankelijk. Omdat bijna niemand in onze sector aan de eisen kan voldoen, wordt dit keurmerk vaak ten onrechte buiten de deur gehouden. Cradle to Cradle kent men wel, maar dat keurmerk kun je ook krijgen op enkel de verpakking van het product (de emmer of het blik) in plaats van op het product zelf. Hierdoor ontstaat een verkeerd beeld van dit keurmerk of is er zelfs sprake va Green Washing. Al onze verven zijn reeds 4 jaar volledig Cradle to Cradle gecertificeerd, dus ook de gekleurde verven.
Cradle to Cradle in de praktijk
“Producten worden getoetst op 5 kenmerken: Materiaal en gezondheid, Hergebruik, Waterbeheer, Duurzame energie en Sociale rechtvaardiging. Je kunt hiervoor Goud, Zilver en Brons halen. Op vier van de vijf onderdelen hebben we goud en op één zilver (waterbeheer). Door opdrachtgevers wordt steeds vaker naar het Cradle to Cradle keurmerk gevraagd, wat tot uitdrukking moet komen in de DOP (Declaration of Performance). Dit omschrijft niet de eisen aan het product alleen maar ook transport, de verpakking, de totstandkoming van het product, etc.
Waarom een gezonde woning belangrijk is
“Een gezond binnenklimaat willen we als mensheid steeds meer. Een minerale verf (anorganisch) die binnen wordt gebruikt op een zuivere minerale ondergrond is veel gezonder dan als een ‘gewone’ organische muurverf. Het is namelijk vochtregulerend en schimmelwerend met een veel betere PH-waarde dan gangbare verven’. De onzekere factor blijft overigens altijd de bewoner zelf, omdat je een woning ook altijd nog moet blijven ventileren.
Samen met Han Vrijmoed van Gezonde Woning Keur die ik heb leren kennen via de masterclass bouwbiologie van Erberhard Dijkhuis en Erik Waanders van Green Paints, hebben we onlangs een proef gedaan met mijn eigen woning en die van de buurman. Het zijn identieke woningen, tegelijkertijd gebouwd door hetzelfde bouwbedrijf. Op basis hiervan bleek dat de PH waarde bij de buurman met een organische verf op de badkamermuur veel lager was dan bij ons. Hij had zelfs al schimmel terwijl de woningen en de verflagen even oud zijn. Dat zegt al genoeg.”
Een anekdote
Eric vertelt enthousiast: “We moesten een druppel verf opsturen naar een verfhandel. Een druppel, geen pallet was direct onze reactie? Maar deze speciale vraag was voor een klant van hem die dermatoloog is in het UMC Groningen en een onderzoek deed voor zijn vrouw die gevoelig is voor weekmakers. Hij had vier verven gevonden die allemaal pretendeerden hypoallergeen te zijn. Door een druppel verf op een pleister te doen en deze op de rug van zijn vrouw te plakken, kon hij de reactie van de huid meten. Een simpel onderzoek met een spectaculaire uitkomst. Voor ons dan… want alleen ons product gaf geen enkele reactie, waar de andere drie wel degelijk rode plekken en uitslag gaven.”
De markt komt naar ons toe
“Vol vertrouwen kunnen we nu naar de toekomst kijken”, aldus Eric, “omdat we eigenlijk al bijna 150 jaar een product voeren die voldoet aan de standaarden van nu, over visionair gesproken, en steeds meer gevraagd wordt wegens de duurzaamheidskenmerken en de gezondere toepassingen ervan. We hebben al sinds de uitvinding door A.W. Keim eigenlijk een product die in deze tijd steeds belangrijker wordt. Ons verhaal verandert niet, maar de markt en de vraag verandert gewoon onze richting op.”
Word Ecobewust
Eric geeft een belangrijke boodschap mee: “Wordt ecobewust. Maar let ook goed op, want niet alle informatie op het product is ook correct. Doe vooral je eigen onderzoek. Kijk niet alleen naar het keurmerk zelf maar ook naar allerhande verdere informatie. Zeker bij kinderen en mensen met allergieën. Dat is belangrijk om gezonder te leven.”
Tot slot
Eric k wil graag afsluiten met een quote van Adolf Wilhelm KEIM, oprichter van het bedrijf in 1878:
We willen leven, werken, worstelen, vechten en zorgen voor onze medemensen, en ons inzetten voor de komende generaties zodat het beter wordt in onze wereld.
"Dit past precies in het nu. Het gaat om onze gezondheid. Door al een klein laagje ‘juiste’ muurverf heb je een stukje gezondheid extra in eigen handen.”